کد مطلب:321305 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

در اینکه ظهور و رجعت در اصل یکی است و آن علی محمد باب است
گفته است و چون این طلوعین اعظمین و نیرین اقدمین فی الحقیقة یكی است لذا در اخبار و آیات ظهور قائم و رجعت مشابه است و تمیز و تفصیلش محتاج به شرح و بسط بسیار است كه خارج از مقصود و عارض است لذا در یك مقام بیان می شود شبهه نیست كه سعادت و سیادت و بزرگواری انسان در فهم غوامض مسائل الهیه و تحقیق اصول ادیان و ما یثبت به الایمان است و تقلید و تقیید و تحدید همواره مردود بوده و هست و اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه اباءنا اولو كان اباؤهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون الحمدلله آباء این مستظلین در ظل شریعت غرا كانوا من الذین یعقلون و یهتدون و لكن در تقلید و گفتن این قول مثل امم سلف خواهیم بود كه گوش و قلب و فواد او را از عرفان و مشاهده و اصغا منع می نمائیم و به اقوال و بیانات نفوسی كه خود می گوئیم و معتقدیم كه معصوم نیستند و محیط و مهیمن نبوده و به وحی و الهام مؤید نه بلكه در مسائل فروعیه خود را اهل یقین ندانسته تمسك نموده ایم و خود را از جمیع فیوضات محروم كرده ایم و اذا فعلوا فاحشة قالوا انا وجدنا علیها آباءنا و الله امرنا بها قل ان الله لا یامر بالفحشاء اتقولون علی الله مالا تعلمون چنانچه بسیار شنیده شده كه علمای اعلام وفقهم الله علی ما یحب و یرضی من دون تفكر و تدبر و من غیر تامل و تبصر تهمت به این حزب را فتوی می دهند غافل از اینكه این افترا علت اقبال می شود و شاهد كذب خود ایشان می گردد و اذا قیل لهم تعالوا الی ما انزل الله و الی الرسول قالوا حسبنا ما وجدنا علیه آباءنا اولو كان آباوهم لا یعلمون شیئا و لا یهتدون و اذا تتلی علیهم آیاتنا بینات قالوا ما هذا الارجل یریدان یصدكم عما كان یعبد آباؤكم و قالوا ما هذا الا افك مفتری و قال الذین كفروا للحق لما جائهم ان هذا الا سحر مبین و شبهه نیست كه قبل از ظهور خاتم انبیاء روح ما سواه فداه ملت نصاری حق بوده اند و آبائشان در ضلالت نبودند و علاوه آیا تصور می شود نفوسی كه این قول را می گفتند خود و آبائشان را در ضلالت و گمراهی گمان كنند لا والله خود آیات شاهد است كه حق می دانستند و گمان باطل ابدا نمی نمودند بل قالوا انا وحدنا آباءنا علی امة و انا علی آثارهم هم مهتدون و كذلك ما ارسلنا من قبلك الایة این است كه هیچ امری بدون محك و میزان و تجربه و امتحان و افتتان قبول نشده و نمی شود و هو الذی خلق السموات والارض فی ستة ایام و كان عرشه علی الماء لیبلوكم ایكم احسن عملا و آیاتی دیگر داله بر امتحان ذكر كرده و گفته عرض شد كلمات قرآن موضوع است از برای معانی كلیه و شامل كل من فی
السموات والارضین و خلق الاولین والاخرین است علاوه انصاف دهید نفوسی كه به ایمان و عرفان و حضور و طواف و بل هجرت و نصرت و شدت با آن حضرت بوده اند معذلك امتحان شوند چگونه است حال نفوسی كه جز عزت و ثروت و غنا و راحت و نعمت و رضا در ظل شریعت غرا ندیده و گوششان جز نفوذ امرش را نشنیده الم احسب الناس الایه انجم علم و هدایت این آیه را به ظهور حضرت قائم تفسیر فرموده اند و دو آیه دیگر در معنی امتحان ذكر كرده.